خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

سازندگی، جشنواره مهندسی ساختمان در ایران به راه انداخت.

  • تهران
  • دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۷۵

دوشنبه 13 اسفند 1375 //23 شوال 1417 // 3 مارس 1997

 

از منزل برای جشنواره مهندسی ساختمان رفتیم. از طرح‌های مهم در نمایشگاه بازدید کردم؛ اکثر آنها را یا در افتتاح، یا شروع و یا بازدید، دیده‌ام. در مراسم، گزارش مهندس [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] و مهندس [سیدرضا] هاشمی، [معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی] را استماع کردیم. جوایز شانزده طرح برنده را دادم. برای حضار در تأثیر جشنواره و پیشرفت مهندسی ساختمان و سایر سازه‌ها در کشور صحبت کردم.[1]

به دفتر رفتم. اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، برای امور جاری آمد. سپس هیأت امنای دانشگاه تربیت مدرس، جلسه داشت. اصلاح آیین‌نامه و تقویت تحقیقات در دستور بود. عصر، [آقای علی تویگان]، فرستاده ویژه آقای [سلیمان] دمیرل، رییس‌جمهور ترکیه آمد و نامه‌ای آورد. در نامه و اظهارات او، خواستار پایان دادن به تشنج در روابط شدند؛ من هم پذیرفتم و از اقدامات غیرقابل‌قبول آنها در اخراج سفیر و کنسول‌های ما، اظهارتعجب‌کردم وگفتم، مسائل داخلی‌شان را می‌خواهند از این طریق حل کنند. اقدام به ارسال نامه را مثبت دانستم و به همین دلیل، توقف اقدامات متقابل را پذیرفتم؛ آن‌ها سه نفر اخراج‌کرده‌اند و ما دو نفر. با مشورت رهبری و شورای عالی امنیت ملی، قرار شد فعلاً سومی را اخراج نکنیم.

عصر شورای عالی اقتصاد، جلسه با مصوبات زیاد داشت. شب شورای عالی مناطق آزاد جلسه داشت؛ منطقه [آزاد تجاری] حراست‌شده سلفچگان قم را تصویب‌کردیم. آقای [علی‌محمد] بشارتی، وزیرکشور و آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس] دفتر مناطق محروم، از اردبیل، تلفنی خواستند که به خاطر بدی هوا، فردا به اردبیل نروم. خبر دادند که هواپیمای فالکن که امروز به آنجا رفته است، نتوانسته بنشیند و مراجعت کرده و در مسیر دچار سانحه شده و خبری از آن نیست.[2]

 

[1] - آقای هاشمی، خطاب به مهندسان برجسته در بخش‌های دولتی و خصوصی و استادان فن معماری گفت: «ایران، وارث یک تمدن بسیار ریشه‌دار در بخش ساختمان و معماری است و بر شما تکلیف است که در عصر کنونی، جایگاه گذشته را احیا کنید. تجدید و حفظ افتخارات و میراث گذشته، سادگی و زیبایی و کاستن از مصرف انرژی و استفاده بهینه از فضا، لازم است در طرح‌های مهندسان ایرانی مورد توجه ویژه قرار گیرد. حرکت‌های سریع همراه با کارهای وسیع، عمیق و پیچیده به‌وسیله مهندسان توانمند ایران اسلامی در عرصه مهندسی، ظرف سال‌های گذشته انجام شده که نباید اجازه داد، فراموش شود. مهندسان ایرانی در دوران دفاع مقدس نیز با طراحی و اجرای طرح‌هایی مانند پل خیبر، توان بالای خود را به جهانیان اثبات کردند؛ به‌گونه‌ای که ناچار شدند، اعتراف کنند که ایرانیان با ساخت این پل معجزه کرده‌اند. در بخش‌های سازه‌های دریایی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، راه‌ها و سدها، مهندسان ایرانی گام‌های عظیمی برداشته‌اند و هم اکنون به رقیبان جدی شرکت‌های مطرح جهان تبدیل شده‌اند. در بخش سازه‌های دریایی که وابسته‌ترین بخش ایران به‌خارج بود، مهندسان ایرانی، با اتکای به تعهد و تخصص خود، توانسته‌اند انحصار طراحی (Äو اجرای این طرح‌ها را با قیمت‌های بسیار پایین، از دست شرکت‌های خارجی بیرون‌آورند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - این هواپیمای فالکن-20 ارتش جمهوری اسلامی، در اردبیل سقوط کرد و همه چهار سرنشین آن جان باختند.