خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

تسلیت هاشمی به خانواده های شهدای 7 تیر پس از 13 سال

  • سه شنبه ۷ تیر ۱۳۷۳

سه‌شنبه 7 تیر 1373 //18 محرم 1415 // 28 ژوئن 1994

 

خانواده‌های شهدای هفتم‌تیر آمدند. آقای مشکینی مقدمه‌ای گفت و من هم صحبت تسلیت‌آمیز نمودم[1] و بعد از صحبت، تعدادی از آنها مراجعاتی داشتند.

آقایان [عیسی] کلانتری، [سیدهادی] طباطبایی و فراهانی آمدند. توضیح‌طرح نیشکر اهواز را دادند و برای اختصاص طلب ایران از مصر برای خرید کارخانه‌های شکر استمداد کردند. مصری‌ها حاضر شده‌اند در ازای بخشی از طلب، کارخانه بدهند.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد دربارة نقشه میهمانسرای دولتی در سعدآباد توضیحات داد. برای جلب موافقت سازمان برنامه استمداد کرد. طرح را زیادی بزرگ گرفته‌اند: در حدود پنجاه هزار متر مربع ساختمان؛ گفتم نصف کنند.

عصر با وزرای اقتصادی، برای تعیین میزان پرداخت ارز و بررسی جریان نقدینگی جلسه داشتیم. معلوم شد وضع نقدی ارزی در سال 1373 خوب است و تصمیم گرفتیم، پرداخت نقدی را زیاد کنیم و نیز دربارة پیشنهاد بانک مرکزی برای بالا بردن سود سپرده‌ها بحث کردیم و نپذیرفتیم؛ بحث ناتمام ماند.

 

[1] - آقای هاشمی با بیان نقش مهم شهیدان هفتم‌تیر در پیشبرد انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، به‌حوادث و رویدادهای سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش جریان‌های سیاسی منحرف و مزاحم برای شکست انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: «جریان‌های سیاسی منحرف از جمله ملی‌گراها، چپ‌گرایان و گروه التقاط و نفاق، با کمک دشمنان خارجی، هر یک به گونه‌ای سعی کردند، نگذارند نظام مبتنی بر اصول قرآن و اسلام انقلابی شکل گیرد، اما با حضور مردم در صحنه و رهبری حضرت امام (ره) ناکام ماندند و از این رو برای حذف فیزیکی افراد و شخصیت‌های مؤثر در جامعه و نظام و ترور فردی و جمعی آنها برنامه‌ریزی کردند. شما بازماندگان هفتاد و دو شهید، هرگز نباید احساس کنید ضرر کرده‌اید، بلکه باید در فکر و عمل، به راه مقدس این شهیدان اقتدا کنید و به‌آنها وفادار باشید که این خود پیروزی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.