خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۶/ کتاب «دفاع و سیاست»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۶/ کتاب «دفاع و سیاست»

قرار شد من و آقای خامنه‌ای دو هیئت برای اموال و اسناد حزب انتخاب کنیم.

  • تهران
  • چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۶۶

 

چهارشنبه 7 مرداد   | 2 ذی‌حجه 1407                    29 جولای 1987

 

برای ملاقات‌ها به مجلس آمدم. تا ساعت نه و نیم صبح گزارش‌های خبری را خواندم. بعد از چند روز صبر و انتظار و خودداری از ملامت شدید آمریکا در مورد طرح اسکورت کشتی‌های نفتی، همان‌طور که انتظار می‌رفت، ملامت‌ها و نیش زدن‌ها دارد اوج می‌گیرد و درکنگره آمریکا و مجلس انگلیس، حرف‌های مهمی زده‌اند و حتی گفته‌اند ناوهای رزمی با نفت‌کش‌ها اسکورت می‌شوند، با ادعای عکس و گفته‌اند نمایش قدرت در حقیقت نمایش ضعف شده است. آن‌ها  مضامین حرف‌های ما را می‌گویند.

آقای [محمدجواد] لاریجانی [معاون بین‌المللی و اقتصادی وزارت خارجه] آمد و گزارش سفر به پاکستان و روسیه را داد. جالب‌توجه اینکه رئیس‌جمهور پاکستان موافقت کرده که مأموران ما از منافقان بازداشتی که در قضیه حمله به خانه‌های امن آن‌ها در کراچی و کویت دستگیر شده‌اند، بازجویی کنند و قبول کرده که مأموران [دستگیرشده] ما را تحویل دهد. روس‌ها به‌طور اصولی پذیرفته‌اند که در جنوب ایران در مقابل آمریکایی‌ها وسایل پدافند بدهند، به‌شرط اینکه علیه عراق به کار نگیریم. دنبال فرمول اجرایی هستند.

[آقای موسوی] کاردارمان در کانادا آمد. درباره کیفیت عذرخواهی کانادا از کمک به فرار شش آمریکایی هنگام اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران پرسید. آقای خلیلیان فرماندار قم آمد. دو پایش در عملیات خیبر قطع شده و درعین‌حال فرماندار موفق  و پرنشاطی است. گزارشی از خدمات خود در قم داد و از وسعت گرفتن طلاب مهاجر عراقی اظهار نگرانی کرد که بعضی از آن‌ها با انقلاب نیستند. خواست که قم به‌صورت فرمانداری کل اداره شود.

خانواده‌های شهدای کارکنان صنعت نفت آمدند. برای آن‌ها صحبت کردم. بعضی از آن‌ها حرف‌های خوبی زدند. آقای [رضا] امراللهی [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. از مسائل انرژی اتمی گفت و از سازمان سرمایه‌گذاری گله داشت و در کارش مشورت کرد. عصر دانشجویان جبهه رفته و خارج از کشور آمدند. برای آن‌ها سخنرانی مبسوطی کردم. محسن هم همراه آن‌ها بود. آقای قادری [نماینده پیرانشهر] آمد. تأکید کردم که خودش و بارزانی ها رضایت سپاه را جلب کنند.

جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] برای اموال حزب جلسه داشت. قرار شد من و آقای خامنه‌ای دو هیئت برای اموال و اسناد حزب انتخاب کنیم. شب جلسه سران قوا در دفتر آقای موسوی اردبیلی بود. درباره کنترل قیمت‌ها و نحوه توزیع مرغ بحث بود. من معتقدم نباید تولید را محدود به حد [سهمیه] دان [مرغ] دولتی کرد و باید برنامه به‌گونه‌ای باشد که افراد بتوانند از دانی که خودشان تهیه می‌کنند، برای تولید استفاده کنند. برنامه دولت برای کنترل قیمت غیرازاین است.

تصاویر ضمیمه