خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

پیام امام و خطبه هاشمی درباره روز قدس

  • تهران
  • جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۰

 امروز با اعلان امام، روز جهانی قدس است. امام بعد از پیروزی انقلاب، جمعه آخر هرماه مبارک رمضان را، «روز قدس» اعلان نمودند. راهپیمایی در سراسر ایران انجام شد. در دانشگاه تهران جمعیت عظیمی حضور داشت. مهندس موسوی وزیر خارجه، سخنرانی قبل از نماز جمعه داشت و امام به مناسبت روز قدس پیام مفصلی داده بودند که حاج احمد آقا خمینی قرائت کرد. من خطبه خواندم و نماز را به‌جا آوردم.

 پیش از نماز، وزارت خارجه اطلاع داد که سفارت شوروی کار فوری دارد و می‌خواهد مرا ببیند. گفتم ساعت 2 بعدازظهر بیایند مجلس. برای دیدن به مجلس رفتم. کاردار سفارت آمد، فارسی هم خوب می‌داند. گفت از شوروی به من دستور داده‌اند، مطلبی سری را به شخص امام بگویم و دیشب از امام وقت ملاقات خواسته، امام گفته‌اند که به من مراجعه کنند و به من بگوید و گفت مقامات رسمی شوروی، مطلع شده‌اند که در پاریس، سلطنت‌طلب‌ها متحد شده و توطئه‌ای در دست اجرا دارند. اطلاعاتی در اختیار گذاشت. ولی سر نخ روشنی نداد. در ضمن، مراتب دوستی شوروی را اعلان نمود و از اینکه در ایران، علیه شوروی شعار می‌دهند و به آن‌ها ستمگر می‌گویند، گله داشت. من توضیحاتی دادم و گفتم ملت ما با مارکسیسم مخالف است. تجاوز به افغانستان، از طرف شوروی، اثر بدی روی مردم گذاشته.

 عصر، در شورای امنیت شرکت کردم و گله‌های ارتش را مطرح کردم و تصمیماتی اتخاذ کردیم. توسط احمد آقا به امام پیغام دادیم و از امام نظر خواستیم. امام با تغییراتی در ارتش، برای اطمینان بیشتر، موافقت کردند.

 عصر، شورای عالی دفاع داشتیم. گزارش جبهه‌ها، صنایع نظامی و مهماتی را که در ایران ‌می‌سازیم، دادند. رفته‌رفته، صنایع فعال می‌شود. افطار را در نخست‌وزیری ماندیم و جلسه شورا تا ساعت ده شب ادامه داشت.

 مسئول بسیج عشایر، گزارشی از وضع عشایر غرب در جبهه‌ها و سلاح‌هایی که به آن‌ها داده‌ایم، روابط با طالبانی‌ها و توقعات آن‌ها و همکاری‌شان با کومله و دمکرات‌ها داد.