خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۰ – عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۰ – عبور از بحران

  • پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۶۰

پنجشنبه 15 بهمن   9 ربیع‏الاخر - 4 فوریه

 با خستگی به مجلس آمدم. صبحانه  را قبلاً با آقای [موسوی] اردبیلی، مهمان‏پاسدارن‏بودیم. بعد از شروع جلسه، مجلس  را به آقای موسوی خوئینی‏ها سپردم‏و به دفترم آمدم.مقداری برای درس کلاس  مواضع مطالعه کردم، "ویژگیهای‏انبیاء"؛ کمی تب داشتم. مسکن‏خوردم و خوابیدم.

 آقای [اسماعیل] معزی نماینده ملایر که استعفا داده بود، امروز استعفایش  راپس گرفت،ولی تردید است که مهلت دارد یا خیر. چون دو هفته پیش داده وپانزده روز بیشتر مهلت ندارد.

 ظهر گروهی از نیروی هوایی آمدند و درباره نواقص بیانیه الجزایر و اشتباهات‏عملکرد آنهاحرفهایی داشتند؛ منجمله اینکه ادعاهای دولت ایران بر اتباع‏آمریکا که بیشتر قرارداد ما چنین بوده است، در بیانیه نیست و اینکه حدودششصد قرار داد نیروی هوائی و ارتش که با شرکتهای آمریکائی بوده و اکنون‏معلق است، به مشکل برخورده کرده است، و چون طرف ایران، معتقد است روح بیانیه اینها را هم در برمی‏گیرد، آنها را در دیوان لاهه ثبت کرده و از طرفی، چون‏ادعاها در لاهه ثبت شده و این ثبت، ممکن است در نهایت قبول هم نشود، مانع‏از این است که‏به مراجع دیگر منجمله داوری که در خود قراردادها آمده، ارجاع‏شود و ممکن است شامل مرور زمان بشود.

 آقای کاشانی هم از طرف آقای بهزاد نبوی آمد و جوابهایی داد که تا حدی‏قانع کننده بود.گفت همین تعقیب، قاطع مرور زمان است و از طرفی ایران درتلاش است که اینها را هم درمفاد بیانیه بقبولاند.

 عصر کلاس درس مواضع حزب داشتم. "ویژگی انبیاء، اعجاز و وحی و..." راگفتم. ازجنوب دو نفر آمدند و از ضعف سپاه و مسئولان بندرعباس و لزوم توجه‏بیشتر به آنجا گفتند وحوادثی از قبیل سوختن بیست تن کاغذ در چند روز اخیر راشاهد آوردند.

 شب در جلسه شورای اقتصاد شرکت کردم. مسأله عدم فروش نفت و لزوم‏ریاضت و برنامه‏جدید مطرح بود. گویا امکان فروش با کمی تخفیف هست وتهاتر هم ممکن است. شب جلسه‏عقد اخوی زاده بود، نتوانستم شرکت کنم. به‏خانه آمدم، برف می‏بارید.