خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

خیلی زود، بیدار شدم. پس از عبادت و قدری ورزش سبک، مشغول کار شدم.

  • تهران
  • پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۶۰

 خیلی زود، به عادت  ساعت کره و مالزی، بیدار شدم. پس از عبادت و قدری ورزش سبک، مشغول کار شدم. گزارش‌ها و روزنامه‌های  صبح  را خواندم. موج حمایت ارگان‌های خط امام از آقای خامنه‌ای بالا گرفته است.

 ساعت هشت صبح،  جلسه علنی مجلس تشکیل شد. من از راهپیمایی پرشور دانش آموزان در روز گذشته، به مناسبت شروع سال تحصیلی، به دعوت آیت‌الله منتظری تشکر کردم. چند لایحه را برای تصویب به‌موجب اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون‌ها فرستادیم و چیزهای دیگر هم تصویب کردیم. چون طرح توزیع عادلانه آب در دستور بود و نواقصی داشت، مجلس را زودتر تعطیل کردیم. ساعتی برای انجام درخواست‌های نمایندگان صرف کردم.

 بعدازظهر، پس از نماز، آقای [غلامحسین] نادی نماینده نجف‌آباد آمد. روزهای تعطیل را برای کمک، در زندان اوین کار می‌کرده‌اند، از بی‌نظمی و نابسامانی زندان و بازجویی‌ها، مطالبی گفت. بعدازظهر مصاحبه‌ای با تلویزیون در مورد انتخابات داشتم.

 آقای [محمد محمدی] ری‌شهری آمد و گزارشی از دادستانی ارتش و شبکه‌های ضدانقلاب و موفقیت‌های دادگاه داد. با سرتیپ ظهیرنژاد در جبهه، تماس گرفتم و از علت تأخیر عملیات مورد قرار، پرسیدم. با رمز مقرر در این‌گونه موارد صحبت می‌شد. قول داد که عمل شود. آقای ری‌شهری اصرار دارد که فرماندهان سطح بالای ارتش، عوض شوند ولی امام و ماها مصلحت نمی‌دانیم؛ به خاطر وجود نقاط ضعف گذشته و با سوءظن‌ها نیروهای کاردان را از دست بدهیم و مشکل برای افراد و خانواده‌ها پیش آید. اول شب به خانه آمدم، اخبار مهمی نیست. تلویزیون گوش دادم. احمد آقا هم تلفن کرد. امام بیانیه خوبی راجع به انتخابات داده‌اند.