خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹ / کتاب «اعتدال و پیروزی»

سوالات فراوان اشپیگل آلمان و پاسخ های فشرده هاشمی

  • عربستان
  • سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۶۹

سه‌شنبه 28 اسفند 1369  // 2 رمضان 1411 // 19 مارس 1991

 

ساعت هفت و نیم به دفترم رسیدم. مطالب پیام نوروزی را تهیه کردم. ساعت نُه ونیم صبح، پیام نوروزی [برای پخش از صدا و سیما هنگام حلول سال نو]، ضبط شد. آقای [جلیل] بشارتی، مسئول دفتر مناطق محروم آمد. گزارش عملکرد داد و برای امور سال 70 مشورت کرد.

از مجله اشپیگل آلمان برای مصاحبه آمدند. خیلی سئوال داشتند؛ به همه جواب دادم؛ البته فشرده و کوتاه. عصر، شورای‌عالی امنیت ملی جلسه داشت. نحوة حمایت از مسلمانان عراق، روابط با عربستان، حج و نحوه همکاری با «شورای همکاری خلیج فارس» در دستور بود. قرار شد [در عراق]، کمک‌ها بدون دخالت نیروی انسانی ایرانی باشد. حج انجام شود و نحوه همکاری با شورا، در دبیرخانه [شورای عالی امنیت ملی] برای طرح در شورا بررسی شود. اعضای شورای عالی امنیت ملی، افطار مهمان من بودند.

آقای [علی محمد] بشارتی از وزارت امور خارجه آمد و کمک‌هایی که افراد ایرانی، از لندن، برای زلزله‌زدگان فرستاده بودند، آورد و خبر داد که کویتی‌ها خواسته‌اند در بازسازی کمک‌شان کنیم و مواد غذایی به آنها بفروشیم. وزیر نفت گفت، وزارت امورخارجه اطلاع داده است که هیأت نفتی از عراق، اجازه خواسته که به ایران بیاید؛ گفتم مانعی ندارد.

شب به خانه آمدم. در گزارش‌ها، تشدید درگیری‌ها در عراق، تصرف کرکوک توسط کُردها و اعمال خشونت بیشتر صدام در جنوب، جلب توجه می‌کند.