بَلِ الَّذینَ کَفَرُوا فِی عِزَّةٍ وَشقَاقٍ
ولی آنان که کفر ورزیده اند، در سرکشی و دشمنی عمیقی هستند.
1 - رو به رو شدن قرآن و پیامبراسلام، با مخالفت کافران سرکش، متکبر، ستیزه جو و حق ناپذیر
و القرءان ذی الذکر . بل الذین کفروا فی عزّة و شقاق
«عزت» در اصل به معنای رفعت و سرافرازی است; ولی هرگاه احساس عزت برخاسته از عوامل ناصواب (مانند غرور و خودپسندی) باشد، این واژه در معنای غرور و تکبّر به کار می رود. در آیه شریفه نیز در همین معنا به کار رفته است. «شقاق» به معنای مخالفت است و مقصود از آن در این آیه، مخالفت با پیامبراسلام و قرآن است. گفتنی است تنکیر «عزت» و «شقاق» دلالت بر شدت آن دو دارد.
2 - سرکشی، تکبر، ستیزه جویی و حق ناپذیری، از اوصاف کافران صدراسلام
بل الذین کفروا فی عزّة و شقاق
3 - خوی سرکشی و حق ناپذیری کافران در آغاز بعثت، مانع پذیرش اسلام از سوی آنان گردید.
و القرءان ذی الذکر . بل الذین کفروا فی عزّة و شقاق
«بل» در «بل الذین...» برای اضراب انتقالی است; بدین معنا که خداوند پس از آن که خاصیت بیدارگری و ذکر بودن قرآن را مطرح فرمود، به پاسخ این سؤال پرداخت که: چرا کافران چنین کتاب آگاهی بخش را نپذیرفتند؟ در جواب می فرماید: نپذیرفتن آنان به دلیل وجود روح سرکشی و حق ناپذیری در آنها است.
4 - قرآن، دربردارنده تمامی عوامل هدایت و بیداری انسان ها
و القرءان ذی الذکر . بل الذین کفروا فی عزّة و شقاق
با توجه به توضیح گذشته، می توان استفاده کرد که قرآن مایه بیداری و هدایت بشر است و در این ویژگی هیچ کم و کاستی ندارد و غفلت و گمراهی برخی از مردم (کافران) ناشی از عیوبی مانند غرور و سرکشی در خود آنان است.
5 - خوی سرکشی، تکبر، ستیزه جویی و حق ناپذیر، از موانع پذیرش قرآن و وحی الهی
و القرءان ذی الذکر . بل الذین کفروا فی عزّة و شقاق
اسلام
تاریخ صدر اسلام 1
ایمان
موانع ایمان به قرآن 5; موانع ایمان به وحی 5
تکبر
آثار تکبر 5
حق
آثار حق ستیزی 5; آثار حق ناپذیری 5; دشمنی حق ناپذیران 1
عصیان
آثار عصیان 5
عصیانگران
دشمنی عصیانگران 1
قرآن
مخالفان قرآن 1; ویژگیهای قرآن 4; هدایتگری قرآن 4
کافران
آثار حق ناپذیری کافران صدراسلام 3; آثار عصیان کافران صدراسلام 3; تکبر کافران صدراسلام 2; حق ناپذیری کافران صدراسلام 2; دشمنی کافران 1; صفات کافران صدراسلام 2; عصیان کافران صدراسلام 2; موانع اسلام کافران صدراسلام 3
محمد(ص)
مخالفان محمد(ص) 1