وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ
در حالی که خدا شما را و آنچه را می سازید خلق کرده است.
1 - خداوند، خالق انسان و مصنوعات و دست ساخته های او (بت و...)
و اللّه خلقکم و ما تعملون
2 - تنها، خالق جهان هستی مستحق پرستش است.
قال أتعبدون ما تنحتون . و اللّه خلقکم و ما تعملون
تذکر به خالقیت خدا نسبت به انسان و مصنوعات وی، پس از محکوم کردن پرستش مصنوعات بشری، می تواند گویای برداشت بالا باشد.
3 - مخلوق و مصنوع بودن بت ها، دلیل عدم شایستگی آنها برای پرستش
قال أتعبدون ما تنحتون . و اللّه خلقکم و ما تعملون
4 - شکستن ابّهت و تقدس بت ها، در مرحله نخست و سپس گفتوگوی خردبرانگیز، شیوه مبارزه ابراهیم(ع) با مشرکان و مظاهر شرک
فقال ألا تأکلون ... فراغ علیهم ضربًا بالیمین ... قال أتعبدون ما تنحتون . و اللّه خلقکم و ما تعملون
برداشت یاد شده از آن جا است که ابراهیم(ع) در آغاز مبارزه با شرک و بت پرستی، ابتدا به سراغ بتکده رفته و ضمن به تمسخر گرفتن بت ها، آنها را درهم شکست. سپس با مخاطب قرار دادن مردم، آیین آنان را زیر سؤال برد (أتعبدون ما تنحتون) و به تأمّل و اندیشه واداشت.
5 - شکستن ابّهت و تقدس عقاید باطل و خرافی، نخستین گام در مبارزه با آن عقاید
فقال ألا تأکلون ... فراغ علیهم ضربًا بالیمین ... و اللّه خلقکم و ما تعملون
6 - لزوم همراه کردن منطق و دلیل، با مبارزه عملی برای نابودی عقاید باطل و خرافی
فراغ علیهم ضربًا بالیمین ... قال أتعبدون
برداشت یاد شده به دلیل این نکته است که ابراهیم(ع) به دو نوع مبارزه علیه شرک دست زد: 1ـ شکستن بت ها، 2ـ گفتوگوی خردبرانگیز با مشرکان درباره آیین شرک.
7 - مظاهر شرک و عقاید خرافی، فاقد تقدس و حرمت
فقال ألا تأکلون ... فراغ علیهم ضربًا بالیمین ... و اللّه خلقکم و ما تعملون
ابراهیم(ع)
روش شرک ستیزی ابراهیم(ع) 4
انسان
خالق انسان 1; خالق مصنوعات انسان 1
بت پرستی
دلایل بطلان بت پرستی 3
بتها
بی حرمتی بتها 7; تحقیر بتها 4; مخلوقیت بتها 3
خدا
خالقیت خدا 1
خرافات
بی حرمتی خرافات 7
شرک
بی حرمتی شرک 7; تحقیر شرک 4
عقیده
برهان در عقیده 6; تحقیر عقیده باطل 5; روش مبارزه با عقیده باطل 5، 6
معبودراستین
خالقیت معبودراستین 2
معبودیت
ملاک معبودیت 2