مَّن یُصْرَفْ عَنْهُ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِکَ الْفَوْزُ الْمُبینُ
هر کس در آن روز عذاب از او گردانده شود قطعاً خدا به او رحم کرده است. و این است آن کامیابی آشکار.
1 رهایی آدمی از عذاب قیامت، نشانه برخورداری او از رحمت الهی است.
من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه
2 آدمی، در هر مرتبه و با هر گونه عمل، برای رهایی از عذاب قیامت نیازمند رحمت خداوند است.
من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه
«من» اسم موصول و از ادات عموم است، یعنی (هر کس) بنابراین مفاد صله آن «یصرف ... » عمومیت داشته و شامل همه مردم می شود.
3 تسلیم شدن در برابر خداوند و دوری از شرک، زمینه برخورداری از رحمت الهی است.
قل إنی أمرت أن أکون أول من أسلم ... من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه
4 پیامبر اکرم (ص) هم نیازمند رحمت الهی برای نجات از عذاب قیامت است.
قل إنی أخاف ... من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه
5 گزینش خداوند یگانه به ولایت و سرپرستی، زمینه شمول رحمت الهی بر آدمی است.
قل أغیر اللّه أتخذ ولیا ... من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه
6 رهایی از عذااب قیامت و دریافت رحمت الهی، رستگاری و سعادت آشکار است.
من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه و ذلک الفوز المبین
انسان:
نیازهای انسان 2
تسلیم:
آثار تسلیم به خدا 3
خدا:
آثار ولایت خدا 5 ; زمینه رحمت خدا 3، 5 ; نشانه های رحمت خدا 1
رستگاری:
عوامل رستگاری 6 ; موارد رستگاری 6
سعادت:
عوامل سعادت 6
شرک:
آثار اجتناب از شرک 3
عذاب:
اخروی 1، 4 ; عوامل نجات از عذاب 2، 4 ; نجات از عذاب 1، 6
محمّد (ص):
نیازهای محمّد (ص) 4
نیازها:
نیاز به رحمت خدا 2، 4
بیان قدرت خداوند بر رساندن خیر و شر میختواند تعریض به کسانی باشد که برای هر یک از خیر و شر، منشأی مستقل میخپندارند.