مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنفُسکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیرٌ
هیچ مصیبتی نه در زمین و نه در مورد خودتان روی نمی دهد مگر آن که پیش از این که آن را به وجود آوریم در کتابی (لوح محفوظ) ثبت شده است، همانا این بر خدا آسان است.
1 - هیچ حادثه ناگواری در زندگی بشر، اتفاقی و از روی تصادف نیست.
ما أصاب من مصیبة فی الأرض و لا فی أنفسکم إلاّ فی کتـب
2 - هر رویداد ناگواری، چه آنچه در زمین رخ می دهد (مانند سیل، زلزله، قحطی، خشکسالی و...) و (چه آنچه بر نفوس عارض می شود (مانند بیماری، نقص عضو، جراحت و...)، قبلاً تعیین و در کتابی ثبت و درج شده است.
ما أصاب من مصیبة فی الأرض و لا فی أنفسکم إلاّفی کتـب من قبل أن نبرأها
3 - لوح محفوظ، دربرگیرنده همه رویدادها و حوادث
ما أصاب من مصیبة فی الأرض و لا فی أنفسکم إلاّفی کتـب
در آیات دیگر، کتابی که در آن تقدیرهای الهی ضبط شده، «لوح محفوظ» نامیده شده است.
4 - لوح محفوظ، کتابی بس ارجمند و والا
ما أصاب من مصیبة ... إلاّفی کتـب
تنکیر «کتاب»، می تواند برای تفخیم و بیان عظمت و ارجمندی لوح محفوظ باشد.
5 - لوح محفوظ، از نظرها پنهان داشته شده و اطلاع بر محتویات آن برای غیر خداوند ممکن نیست.
ما أصاب من مصیبة ... إلاّفی کتـب
نکره آمدن «کتاب» ـ که همان لوح محفوظ است ـ می تواند برای بیان مطلب یاد شده باشد.
6 - اراده الهی، حاکم بر همه تحولات فردی و اجتماعی در زندگی بشر
ما أصاب من مصیبة فی الأرض ... من قبل أن نبرأها
ضمیر «ها» در «نبرأها» به مصیبت بازمی گردد و «برء» (مصدر «نبرأ») به معنای آفریدن و پدید آوردن است. نسبت دادن همه پدیده های فردی و اجتماعی به خداوند، بیانگر مطلب یاد شده است.
7 - دخالت در شؤون زندگی همه انسان ها، به رغم وسعت و گستردگی آن، برای خداوند بسی سهل و آسان است.
ما أصاب من مصیبة ... إنّ ذلک علی اللّه یسیر
انسان
سهولت تصرف در زندگی انسان ها 7
تحولات اجتماعی
منشأ تحولات اجتماعی 6
تصادف
نفی تصادف 1
حوادث
ثبت حوادث در لوح محفوظ 2; منشأ حوادث 1
خدا
حاکمیت اراده خدا 6; قدرت خدا 7
لوح محفوظ
اختفای لوح محفوظ 5; جامعیت لوح محفوظ 2، 3; عظمت لوح محفوظ 4; علم به لوح محفوظ 5
نظام علیت 1