جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

حل یک موضوع اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸
محکومیّت شدید اقدام زشت تروریستی در مسجد امیرالمومنین (ع) زاهدان توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک موضوع اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی ارجاع شده به مجمع مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری و رفع اختلاف شد.

در ابتدای جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع با محکومیّت شدید اقدام زشت تروریستی در مسجد امیرالمومنین (ع) زاهدان (1)  و تسلیت به خانواده‌های قربانیان، این‌گونه اقدامات تروریستی را فاجعه‌ای برای دنیای اسلام و کشور خواند و گفت: دشمنان وحدت جهان اسلام به دنبال ایجاد شکاف و کینه و عداوت بین فرق اسلامی هستندکه باید با این‌گونه حرکات، ریشه‌ای و اساسی برخورد شود.

ایشان با استناد به رهنمودهای اخیر رهبری معظم انقلاب در جمع مردم کردستان برای حفظ و تقویت وحدت میان شیعه و سنّی و ضرورت پرهیز جدّی از هرگونه اختلاف‌افکنی گفت: تروریستها دریافته‌اند که حفظ وحدت درکشور اراده‌ای نشأت گرفته از سطح بالای نظام و کشور است و لذا به تلاشهای مذبوحانه برای جلوگیری از وحدت و اقدامات جنایتکارانه دست زده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضرورت هوشیاری امت اسلامی بویژه علما و شخصیت‌های مؤثر شیعه و سنّی در حفظ و تحکیم وحدت و شناسایی و معرفی کانونهای توطئه اعم از خارجی و داخلی را خاطر نشان ساخت و گفت: امیدواریم با پیگیری و برخورد قاطع دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی ریشه عملیات تروریستی و تروریستها خشکانده شود.

طرح الحاق یک ماده و پنج تبصره به قانون اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود اولین موضوع مطرح شده در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که با حضور نماینده شورای نگهبان، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس این طرح چنانچه در برنامه‌های مختلف پخش شده در صدا و سیما، مطالبی مشتمل بر توهین، افترا، تحریف یا خلاف واقع نسبت به هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی پخش شد به درخواست ذی‌نفع، سازمان مکلف است مشروط به اثبات توهین یا افترا، نسبت به جبران آن اقدام کند.

در ادامه این جلسه پس از بحث و بررسیهای مبسوط کلّیات این طرح تصویب و مقرر شد کمیسیون فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس پیشنهادات ارائه شده توسط اعضاء، در جلسه آینده، متن جامع و کاملی را برای تصویب اعضا ارائه نماید.

 

********************************************************************************

1- بمب‌گذاری ۱۳۸۸ در زاهدان روز ۷ خرداد همزمان با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد «حضرت علی ابن ابی‌طالب (ع)» که از مهم‌ترین مساجد در استان است، روی داد. ۲۰ ایرانی (از جمله ۳ کودک) و یک افغان در این انفجار کشته شدهبه شهادت رسیدند و ۱۲۵ نفر زخمی شده‌اند. بمب دیگری نیز توسط پلیس در نزدیکی مسجد خنثی شد. این انفجار همزمان با سالگرد شهادت حضرت  فاطمه زهرا  صورت گرفت.

ساعاتی پس از این رویداد استاندار استان سیستان و بلوچستان از دستگیری یک «تیم تروریستی» که قصد خروج از کشور را داشته‌اند خبر داد.

گروهک تروریستی جندالله یک روز پس از این رویداد مسئولیت انفجار را بر عهده گرفت. عبدالرئوف ریگی سخنگوی این سازمان در تماس با دفتر تلویزیون العربیه در پاکستان گفت که انفجار توسط این سازمان صورت گرفته است.