جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • اولین جلسه دوره دوم مجلس خبرگان رهبری

اولین جلسه دوره دوم مجلس خبرگان رهبری

  • پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۶۹

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه افتتاح دوره دوم مجلس خبرگان رهبری که با حضور منتخبین در حسینیه امام خمینی برگزار شده بود، شرکت کردند.

دومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در 16 مهر 1369 برای انتخاب 76 نماینده از 100 نامزد شرکت‌کننده در این انتخابات برگزار شد. در تاریخ 69/7/7 ، شورای نگهبان،‌ اسامی نامزدهای تایید شده خبرگان را منتشر کرد و معلوم شد که برای انتخاب ۸۳ نفر برای سراسر کشور تنها ۱۰۹ نفر مورد تأیید قرار گرفته‌اند. این ارقام بسیار کمتر از میزانی بود که براییک رقابت جدی مورد نیاز بود به گونه‌ای که در برخی از استانها، تعداد افراد تأیید صلاحیت شده، برابر با تعداد نمایندگان مورد نیاز و در مواردی حتی کمتر بود. عبدالله نوری وزیر کشور وقت در خصوص انتخابات و آخرین وضعیت افراد تأییدشده در این دوره از انتخابات گفت: کل تعداد ثبت‌نام‌کنندگان 178 نفر بودند که هفت نفرشان در دوران ثبت‌نام انصراف دادند و 171 نفر باقی ماندند و از آنها 62 نفر توسط شورای نگهبان تأیید نشدند و 109 نفر برای شرکت در انتخابات تأیید صلاحیت شدند و پنج نفر از 109 تأیید صلاحیت‌شده اعلام انصراف کردند. عبدالله نوری افزود: به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نامزدهای باقی‌مانده در گیلان و عدم تأیید نامزدهای خبرگان در بوشهر و به علت تعداد کم نامزدهای خبرگان در سیستان و بلوچستان، در این حوزه‌ها انتخابات خبرگان برگزار نمی‌شود و بدین ترتیب لیست نهایی نامزدهای خبرگان 100 نفر خواهد بود.

رهبر انقلاب در 5 مهر ماه 1369 درست یازده روز قبل از انتخابات مجلس خبرگان، طی سخنانی گفتند: «ناظرین و اعضای هیئت‌های اجرایی انتخابات باید بر اساس معیارها و موازین قانونی عمل کنند و در انجام وظایف خود حب و بغض‌ها، خط‌بازی‌ها و جهات سیاسی را به هیچ‌وجه در نظر نگیرند تا به این ترتیب از بدگویی دشمنان و بدخواهان نسبت به این انتخابات مهم جلوگیری به عمل آید».ایشان هیئت‌های اجرایی و ناظرین بر انتخابات مجلس خبرگان را به کنار گذاشتن سلیقه‌های شخصی توصیه کردند و فرمودند: «معیار و ضابطه آن است که مغایر با قانون نباشد.»

جریان چپ و مواجهه با نظارت استصوابی در انتخابات دوره دوم خبرگان

پیش از این بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان و نحوه اجرای این نظارت از سوی شورای نگهبان به بروز انتقاد خصوصاً از سوی جناح چپ منتهی شد. پس از ارتحال امام خمینی(ره) و کمتر از سه ماه مانده به برگزاری انتخابات، مجلس خبرگان در تاریخ 24/5/1369 تشکیل جلسه داد و در این اجلاسیه شورای نگهبان مرجع مختصر تشخیص صلاحیت نامزدها معرفی شد.

رد صلاحیت 62 نفر از مجموع 171 داوطلب نامزدی مجلس خبرگان سبب شد که برخی این شورا را متهم به یکسویه‌نگری کنند. با افزایش میزان انتقاد علیه شورای نگهبان رهبر انقلاب در تاریخ 11 مهر 1369 در دیدار گروهی از آزادگان و اقشار مختلف مردم با ایشان شرکت در انتخابات را یک واجب شرعی و لازم دانستند و در خصوص عملکرد شورای نگهبان فرمودند: «حقایق روشن است. شورای نگهبان بر اساس مصوبه مجلس خبرگان به مسئولیت خود عمل کرده است و در این مسائل هیچ ایراد و اشکالی وارد نیست. این شورا دستگاهی است که قانون اساسی آن را وسیله تضمین حقانیت و اسلامیت نظام قرار داده است.»

به هر حال پس از برگزاری مراسم افتتاح و قرائت پیام مقام معظم رهبری، انتخابات هیات رئیسه انجام شد که آیت الله مشکینی به عنوان رئیس ، آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله امینی به عنوان نواب  اول و دوم رییس) و آیت الله حسن طاهری خرم آبادی و آیت الله محمد مومن به عنوانمنشی انتخاب شدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات این روز نوشته است:

« تا ساعت هشت و نیم، کارها را انجام دادم. برای شرکت در اولین اجلاسیه دوره دوم [مجلس]خبرگان، به حسینیه امام خمینی رفتم. پیام رهبر،گزارش انتخابات، استقرار هیأت رییسه سنی و سپس انتخابات هیأت رییسه دایمی انجام شد که همان اعضای سابق، انتخاب شدند. اعضای کمیسیون‌ها هم  انتخاب شدند.

 عصر، پس از ملاقات ، به زیارت مرقد امام رفتیم و بعد از نماز و صحبت کوتاه من، به دفتر رهبری مراجعت کردیم. شب اعضای مجلس خبرگان مهمان من بودند. برایشان دربارة اوضاع منطقه و جنگ و مسایل اقتصادی و حج صحبت کردم. آقای مشکینی[رییس مجلس خبرگان] هم، مقداری نصیحت و مؤعظه کردند. بعد از صرف شام و خداحافظی به خانه آمدم.»

  

*********************************************************************

1-